גרפולוגית מומחית

English Hebrew
רומה אבישי – 30 שנות נסיון

מי מתאים לתפקיד?

כאשר שואלים מעסיק שמחפש עובד מה הן התכונות הנדרשות מהמועמד לתפקיד, התשובה הראשונה תהיה כמעט תמיד זהה. כולם מחפשים עובד ישר והגון, חרוץ ובעל יוזמה. כמו כן צריך שיהיה לו כושר הסתגלות ושיהיה אחראי ודייקן. המעביד רוצה שהעובד החדש ישתלב היטב בארגון, יקבל מרות ויהיה נוח בעבודת צוות, אך גם שיהיה עצמאי ויפתור בעיות בדרך יצירתית. רק לאחר שמבקשים להבהיר את הפרטים לגבי אופי התפקיד ולהגדיר את הדרישות, המעסיק מבין שבעצם לא אלה הן התכונות שהוא מחפש, אלא תכונות אחרות שנדרשות בתפקיד המוגדר. המעסיק מגיע אז להבנה שהוא אינו מחפש אדם מושלם, אלא עובד בעל התכונות הנחוצות לביצוע היעיל של התפקיד הספציפי. ברור שמעובד בהנהלת חשבונות נדרשות תכונות שונות מאשר מאיש שיווק.

 

ככלל, בתפקידים שדורשים קפדנות, דיוק ותשומת לב לפרטים, התכונות כגון: יוזמה, גמישות בפתרון בעיות, סתגלנות ומיומנות ביחסי ציבור, מפריעות יותר מאשר מועילות. מנהל חשבונות טוב הנו, בדרך כלל, אדם שקט ולא מוחצן, שיכול לספוג היטב שגרה יומיומית של עבודה טכנית מול מחשב. הוא יעשה את עבודתו באחריות ובהקפדה, לפי הנהלים, בדרך עקבית ויציבה. עובד כזה לא יאלתר פתרונות יצירתיים במצבים בלתי צפויים. הוא יבקש הוראות ברורות ואישורים לחריגות. העובד שמתאים לתפקיד מנהל חשבונות יהיה אדם שיכול לשהות יום- יום במשרדו ולא נזקק לשינויים תכופים ולמגע עם אנשים רבים. כתב היד שלו יהיה לעיתים קרובות קטן, מסודר ועקבי. לא תמצאו בו סימנים גראפיים שמצביעים על מקוריות, הצורך להתבלט או על "חברמניות". הכתב יהיה ברור, (במיוחד כשכותבים מספרים) ויצביע על חשיבה מדויקת ושיטתית ועל תשומת-לב לפרטים. לא יהיו בכתב סימנים של מוחצנות וחיפוש אחר תשומת הלב. הכתב יהיה פשוט, ללא הגזמות וקישוטים שהם הסימן של הרצון להתבלט ו"לעשות רושם".

 

לעומת זאת הכתב של איש שיווק יתאפיין בתכונות גראפיות שמצביעות על תשומת הלב ליחסי ציבור, גמישות בדפוסי חשיבה, סתגלנות ומוחצנות. התכונות האלה נדרשות לקשירת יחסים עם מגוון אנשים הבאים עמו במגע יום יומי ושטחי. הכתב יראה לעתים קרובות סימנים של כשרון תיאטרלי וביטחון עצמי, לפעמים גובל בשחצנות. כתב של איש שיווק יכול להשתנות בגודלו ובשיפוע שלו. החתימה, (אשר מצביעה על הדימוי העצמי של הכותב), יכולה להיות בולטת ולפעמים מקושטת. מאיש שיווק מצפים שיגייס לקוחות חדשים ושיביא תוצאות מסחריות, במגוון הדרכים העומדות לרשותו. לא נדרשת ממנו תשומת לב לכל פרט ופרט, אלא  ראייה כוללת של מצבים, ערנות להזדמנויות ולכושר התמצאות מהירה במצבים משתנים. השוני בציפיות קובע את השוני בדפוסי ההתנהגות הנדרשים  מבעלי תפקידים שונים. הדבר מוצא את ביטויו  בכתב היד שלהם. 

 

יש לציין שתכונות מסוימות פשוט לא "הולכות" ביחד. היוזמה "לא מסתדרת" עם צייתנות ודייקנות. שיגרה אינה משתלבת היטב עם יצירתיות וכושר אלתור. בעזרת ניתוח כתב היד של המועמד אפשר לעמוד על דפוסי התנהגותו ולבחון האם הוא מתאים לתפקיד הספציפי לו הוא נועד. באין התאמה כזו גם המעסיק וגם העובד יסבלו.

 

פורסם במאמרים לפני 8 שנים, 4 חודשים בשעה 1:21.

יש לי מה להגיד

הפוסט הקודם:  

לא ניתן להגיב